Jak działają zaciski hamulcowe?
W każdym współczesnym samochodzie mamy hamulce tarczowe. Są one o wiele silniejsze od stosowanych dawniej hamulców bębnowych – te pojawiają się jeszcze w starszych autach, ale praktycznie wyłącznie na tylnych kołach. Hamulec tarczowy składa się ze specjalnego dysku, czyli tytułowej tarczy, a także zacisku hamulcowego oraz klocków. W obecnym poradniku opowiemy jak cały ten system działa.
Gdy zdejmiemy koło z naszego auta, ujrzymy błyszczący okrągły element – to właśnie tarcza. Na niej znajduje się zacisk, który zawiera wymienne klocki hamulcowe. Gdy naciskamy pedał hamulca, płyn przemieszcza się do wnętrza zacisku i wypycha tłok. Ten naciska na klocek po jednej stronie, jednocześnie jednak przemieszcza się cały zacisk hamulcowy na specjalnych bolcach, co powoduje że również drugi klocek zostaje dociśnięty do tarczy z identyczną siłą. Efektem jest ściśnięcie tarczy z obu stron poprzez klocki, co wywołuje bardzo skuteczny efekt hamowania pojazdu. Siła jest na tyle duża, że nawet mając ciężki samochód nietrudno zblokować koła podczas hamowania, stąd powszechne stosowanie systemów ABS. Zaciski hamulcowe umożliwiają bardzo łatwą wymianę klocków, co sprowadza się do odkręcenia kilku śrub. Najtrudniejszym elementem jest cofnięcie tłoka do położenia wyjściowego, ponieważ nie można uszkodzić jego uszczelnień.
Na koniec powiemy kilka słów o wymianie klocków. Można dokonać tego samodzielnie, trzeba tylko odpowiednio obchodzić się z zaciskiem hamulcowym, by niczego nie uszkodzić. Jednak musimy być absolutnie pewni tego co robimy, ponieważ w innym przypadku możemy doprowadzić do bardzo poważnego wypadku, gdyby nasze hamulce zawiodły. Dlatego lepiej oddać auto do wyspecjalizowanego warsztatu.