Opony zimowe znacząco skracają drogę hamowania na śniegu w porównaniu z letnimi

Porównanie drogi hamowania na oponach zimowych i letnich – testy na różnych nawierzchniach

Opony zimowe zwiększają drogę hamowania na suchej nawierzchni o ok. 15% w porównaniu z letnimi. Jednak przy temperaturze poniżej 7°C i śniegu hamowanie na zimówkach jest krótsze o 10-20%. Na mokrej nawierzchni opony zimowe hamują o 8% dłużej niż letnie. Różnica w długości hamowania między letnimi a zimowymi przy 100 km/h może wynosić nawet 30 metrów.

Wybranie odpowiednich opon to ważny element bezpieczeństwa na drodze, szczególnie gdy mówimy o hamowaniu w różnych warunkach. Droga hamowania może się diametralnie różnić zależnie typu zaużywanych opon i nawierzchni, po której się poruszamy. Przeprowadzone testy wykazały, że różnica w długości drogi hamowania między oponami letnimi a zimowymi może sięgać nawet kilkunastu metrów. Podczas testów na mokrej nawierzchni przy temperaturze 7°C opony zimowe pozwoliły zatrzymać samochód o 4 metry wcześniej niż letnie. Producenci opon nieustannie pracują nad udoskonalaniem mieszanek gumowych i wzorów bieżnika, by zapewnić jak najlepszą przyczepność w określonych warunkach. Na suchej nawierzchni przy temperaturze powyżej 15°C to opony letnie wykazują lepsze właściwości hamowania (dzięki twardszej mieszance i specjalnej konstrukcji bieżnika). Można pamiętać, że charakterystyka przyczepności zmienia się wraz z temperaturą otoczenia.

Podstawowe różnice w konstrukcji i skuteczności hamowania

Zasadnicze różnice między oponami zimowymi a letnimi wynikają z ich budowy i zastosowanej mieszanki gumowej. Opony zimowe wykorzystują specjalną mieszankę, która zachowuje elastyczność nawet przy ujemnych temperaturach. Bieżnik zimówek ma także charakterystyczne lamele – drobne nacięcia, które poprawiają przyczepność na śniegu i lodzie. Na mokrej nawierzchni przy temperaturze poniżej 7°C opony zimowe wykazują znacznie lepszą skuteczność hamowania – różnica może sięgać nawet 30% w porównaniu do opon letnich. Można spojrzeć na fakt, że zbyt wczesna zmiana opon z zimowych na letnie może być niebezpieczna, szczególnie podczas wiosennych przymrozków.

  • Test hamowania na suchej nawierzchni powyżej 15°C
  • Pomiary na mokrej jezdni przy 7°C
  • Badanie przyczepności na śniegu
  • Analiza zachowania na błocie pośniegowym
  • Sprawdzenie skuteczności na lodzie
  • Testy na mokrym asfalcie przy 2°C

Wpływ temperatury na właściwości opon

Opony zimowe hamują skuteczniej zimą niż letnie wszystkie

„Temperatura otoczenia ma podstawowe znaczenie dla zachowania się opon na drodze” – to jedno z głównych wniosków z przeprowadzonych testów. Przy temperaturach poniżej 7°C mieszanka gumowa w oponach letnich mocno twardnieje, daje to wydłużenie drogi hamowania. Zjawisko to jest szczególnie niebezpieczne na mokrej nawierzchni, gdzie różnica w długości drogi hamowania może decydować o bezpieczeństwie. Jak wykazały testy przeprowadzone na specjalistycznym torze (w kontrolowanych warunkach atmosferycznych), opony zimowe potrzebowały średnio o 15% mniej miejsca na zatrzymanie pojazdu przy temperaturze 2°C. Współczynnik przyczepności zmienia się dynamicznie wraz ze zmianą temperatury i wilgotności powietrza. Czy musimy zatem ryzykować jazdę na nieodpowiednich oponach? Dla bezpieczeństwa własnego i użytkowników drogi, odpowiedź jest oczywista.

Opony zimowe hamują krócej niż letnie zimą

Szokujące testy hamowania – opony zimowe vs letnie! Sprawdź zanim zmienisz ogumienie

Droga hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości 100 km/h z oponami letnimi wynosi średnio 55 metrów, podczas gdy z oponami zimowymi potrzeba aż 65 metrów na zatrzymanie pojazdu. Na suchej nawierzchni w temperaturze 20°C opony letnie hamują o 15% odpowiednioj niż zimowe. Sytuacja diametralnie się zmienia, gdy temperatura spada poniżej 7°C – wtedy opony zimowe wykazują swoją przewagę, skracając drogę hamowania nawet o 20% w porównaniu do letnich.

Testy wykazują, że na zaśnieżonej drodze przy prędkości 50 km/h samochód na oponach letnich potrzebuje około 43 metrów na zatrzymanie, podczas gdy ten sam pojazd na oponach zimowych zatrzyma się już po 35 metrach. Różnica staje się jeszcze bardziej znacząca przy większych prędkościach, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Eksperci podkreślają, że podstawowe znaczenie ma rodzaj opony, a także jej stan techniczny i głębokość bieżnika.

Zimowe opony pod lupą – co decyduje o skuteczności hamowania na śniegu?

Droga hamowania na śniegu zależy od wielu spraw technicznych i warunków atmosferycznych. Testy opon zimowych wykazują, że przy prędkości 50 km/h średnia droga hamowania wynosi od 25 do 35 metrów, zależnie jakości ogumienia. Aktualnie opony zimowe wykorzystują zaawansowane mieszanki gumowe, które pozostają elastyczne nawet w temperaturach poniżej 7°C. Głębokość bieżnika oraz jego specjalna konstrukcja z lamelkami poprawiają przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym.

  • Głębokość bieżnika minimum 4 mm
  • Temperatura pracy poniżej 7°C
  • Specjalna mieszanka gumowa
  • Konstrukcja z lamelkami
  • Szerokość opony
  • Ciśnienie w oponach
  • Stan nawierzchni

Nowe badania dowodzą, że jakość gumy ma podstawowe znaczenie dla przyczepności. Technologia 3D-sipe zwiększa stabilność podczas hamowania, a specjalne rowki odprowadzające wodę i błoto pośniegowe poprawiają kontakt opony z nawierzchnią.

Wpływ jonizacji powietrza na skuteczność hamowania zimą

Mało znany aspekt wpływający na przyczepność opon to zjawisko jonizacji powietrza w zimowych warunkach. Badania wykazują, że zwiększona jonizacja powietrza w czasie opadów śniegu może wpływać na właściwości trakcyjne ogumienia poprzez modyfikację warstwy granicznej między oponą a nawierzchnią.

Czy opony i ABS to małżeństwo świetne?

System ABS działa najlepiej tylko gdy opony mają odpowiednią przyczepność do nawierzchni. Letnie opony dają nam najlepszą współpracę z ABS-em przy temperaturach powyżej 7°C, kiedy ich miękka mieszanka gumowa optymalnie przylega do asfaltu. Zimówki z kolei, dzięki specjalnej rzeźbie bieżnika i twardszej mieszance, pozwalają systemowi ABS na wydajne działanie przy niskich temperaturach i na śniegu.

Opony całoroczne stanowią kompromis – współpracują z ABS-em poprawnie przez cały rok, ale nie osiągają tak dobrych parametrów jak dedykowane opony sezonowe. W ekstremalnych warunkach pogodowych różnica w skuteczności działania układu ABS między oponami sezonowymi a całorocznymi może sięgać nawet 30% na korzyść tych pierwszych.