Hamulce samochodowe: Budowa i sposób działania
Hamulce w samochodzie są jednym z najważniejszych układów, ponieważ odpowiadają bezpośrednio za nasze bezpieczeństwo. Dzisiaj przyjrzymy się jak układ hamulcowy jest zbudowany, a także prześledzimy jego działanie w praktyce. Zapraszamy do przeczytania naszego poradnika.
Układ hamulcowy jest układem hydraulicznym, gdzie siła przenoszona jest przez specjalny płyn. Jego przetłaczaniem zajmuje się pompa, która połączona jest bezpośrednio z pedałem hamulca w kabinie pojazdu. Po drodze mamy jeszcze serwo, dzięki któremu nie musimy cisnąć pedału z całej siły. Następnym elementem, z którego składają się hamulce samochodowe, to przewody. Są to metalowe i gumowe rurki, w których znajduje się wspomniany na początku płyn. Łączą one pompę z zaciskami i cylinderkami, które występują odpowiednio przy hamulcach tarczowych i bębnowych.
Działanie systemu hamulcowego
Sposób działania całego systemu jest prosty. Naciskając na pedał wypychamy tłoczysko pompy hamulcowej, co powoduje ruch płynu w przewodach. Ciśnienie trafia do elementów wykonawczych hamulców samochodowych, czyli zacisków i cylinderków. Pod jego wpływem wypychane są ich tłoczki, naciskające bezpośrednio na klocki i szczęki hamulcowe, powodując ich dociśnięcie do tarcz i bębnów. Efektem jest spowalnianie prędkości pojazdu. Dziś w większości aut pomiędzy pompą, a elementami wykonawczymi, mamy jeszcze moduł ABS, którego zadaniem jest chwilowe upuszczanie płynu, by nie dopuścić do zablokowania się kół.
Hamulce to jednak prosta rzecz ?
Jak możemy się przekonać, hamulce są stosunkowo proste w budowie i w działaniu. Bardzo ważne jest, by w układzie stale znajdowała się odpowiednia ilość płynu hydraulicznego. Jego ilość sprawdzamy w zbiorniczku wyrównawczym pod maską i tam też dolewamy, gdyby było go zbyt mało.